2015. március 7., szombat

Trumpeter M113A2 1:72

Az M113 a NATO és a fél világ páncélozott bokorugrója (a világ másik fele a BTR valamelyik változatában szeret bokrot ugrani), rengeteg változatban készült, a Vietnámi háborútól egészen napjainking használják a korosodó csapatszállítót.

A készlet

 A kínai Trumpeter 2007 óta több  változatban is kiadta a készletet: páncélozott lovasság (ACAV), elsősegély, A1, A2 és A3 változat, szóval lehet válogatni bőven. Kicsit felemás érzéseket kelt bennem ez a makett. Elsőre szépen kidolgozottnak tűnik, de menet közben kiderült néhány furcsaság. A különböző változatok sajátosságaira nem térnék ki, de arra igen, hogy látszólag teljesen össze-vissza dolgozták ki a makett részleteit tekintet nélkül arra, hogy mi látszik, mi nem. A motortér részletesen ki van dolgozva, de semmi nem látszik belőle. A makett készítője lehetőséget adott ugyan rá, hogy felnyissuk a motor feletti részt, de az igazi M113 motorháza nem úgy és nem ott nyílik - komolyan nem tudom, hogy gondolták ezt? 
Motorfedél az M113 szervízkönyvéből

A belső térből a lövész és a vezető helye hiányzik, ráadásul az egész tele van kinyomótüske helyekkel, ezek némelyikét elég nehéz eltüntetni, mert rossz helyen vannak. Szóval vagy javítgat és alkatrészeket gyárt az egyszeri makettező, vagy vállat von, és rázárja az ajtót a felemás részletekre.

Építés

a szokásos Trumpeter-féle ragaszthatatlan vinyl lánctalpak
keretek
szárazpróba - nem így nyílik

Vagy mentőpáncélos, vagy gépágyú, a kettő nem kompatibilis

A kész makett












Italeri OH-58A 1:72

A következő készletet 1994-ben adta ki az Italeri. A Kiowa Warrior könnyű felderítő helikopter fegyvertelen vagy felfegyverzett változatait lehet megépíteni az Egyesült Államok hadserege, Az Osztrák Bundesheer vagy a Spanyol hadsereg színeiben. Én a sógorok egyik gépét építettem meg, bár a készlet kiadása óta a gépeket már felújították, több dolog is megváltozott (avionika, siklótalp, festés, stb.).

A készlet

A készlet pozitív panelvonalas, egyszerű kivitelű, csak alkatrészből áll. A modellezett helikopter korai változatait viszonylag jól közelíti. A kabin néhány eleme megvan, de a kollektív és a lábpedálok hiányoznak. A műszerfalon még hagyományos műszerek sorakoznak. Szóval kicsit régimódi. A törzsfelek illeszkedése nem pontos, alul egész jelentős a különbség, akad csiszolni való. A fülkeablakok kicsit kisebbek, mint a keretek, átlátszóra száradó dekopázslakkal tömítettem. A helikopter nyitott ajtókkal is megépíthető, de a nyitott ajtók rögzítését a modellezőnek kell megoldania.

Építés

A kabinbelsőt összeállítása után festettem és szárazecseteltem, ezután az egészre jól rázártam a fülkeajtót. Az üvegek beragasztásánál először körbekentem a befogadó kereteket lakkal, azután beillesztettem az üveget, és vártam, hogy kicsit száradjon. Ekkor még maradtak rések bőven, ide még fogpiszkálóval lakkot kentem, és egy fültisztító pálcikával az üveg felől a test irányában elsimogattam. Így végül nem maradt az üvegen ragasztó (vagyis dehogynem, mert először nem így csináltam... :( ). A maradékot alkohol fültisztító pálcikával töröltem le az üvegről.
a törzsfelek között akad azért némi szintkülönbség.

felül is kellett a Mr. Surfacer
A hátsó stabilizáló síkokat az Italeri összeállítási rajza hol felfelé, hol lefelé görbítgeti: a helyes irány a gép fotóin és a készlet dobozán, az illusztráción is látható. Ja, és tömíteni is kell.
Szárazpróba

A helikoptereken sok az üveg, én tehát sokat maszkoltam.
A maszkolás Tamiya maszkolóval, éles borotvapengével, és némi türelemmel kivitelezhető.

Alakul...

Festés, matricázás

A gépezet az Italeri instrukciói szerint olívzöld színű. Ha valaki szeretné, a "Cold Response" hadgyakorlaton részt vevő Kiowák szép tereptarka színeit is megvalósíthatja.

Néhány kép a kész makettről:







Végül egy osztrák Kiowa akcióban:


2015. március 1., vasárnap

Húzott szál készítése - Hamilkar Barkas bemutatója

A következő videón a húzott szál készítésének bemutatója látható. A vékony sztirol szálból antennák, kétfedelűek huzalozása, pilótafülke vékony elemei készülhetnek. Érdemes figyelni, milyen messze van a láng a száltól, meddig vár a modellező a nyújtással, ilyesmik.