2015. február 28., szombat

Hobby Boss T6-Texan 1:72

A következő Texan T-6 kiképzőgép hosszú és változatos karriert futott be a világ számos légierejének szolgálatában. A második világháború előtt, 1935-ben állt szolgálatba az Egyesült Államok légierejében, de Hardvard néven a RAF is használta. Ezen túl sok más légierő is használta kiképzésre, megfigyelő feladatokra és lázadók elleni harcra. 

A készlet

A Hobby Boss cég Easy Assembly készletei nagyon egyszerűek, csupán néhány alkatrészből állnak. A készletek színvonalasak, jó minőségű öntvényeket tartalmaznak, az alakhűség változó. Kezdőknek is jó választás lehet egy ilyen gép, az összeállítás viszonylag egyszerű feladat, a legnagyobb kihívást néhány illesztési hézag eltüntetése jelenti. A kabin nincs kidolgozva, haladók ezt ízlés szerint pótolhatják.
A készletből két gépet lehet megépíteni, egy 1952-es Dél-Koreában állomásozó amerikai gépet, vagy egy - számomra fiktívnek tűnő - a Kínai légierő kötelékébe tartozó gépet. Mindkét gép fémszínű volt, festés nélkül. Ezek helyett inkább - a meglévő jelzések felhasználásával- egy kiképző-sárga színű gépet készítettem, ahhoz hasonlót, amilyen több is repül a mai napig.

Építés

A készlet minőségére jellemző, hogy a gépet ragasztó nélkül is össze lehet állítani, minden pontosan illeszkedik.
Szárazpróba
A törzs és a szárnyak illesztésénél feltűnő hézag maradt, ezt lecsiszoltam és Mr. Surfacer-rel tömítettem. A törzs elején szintén orvosolni kellett egy illesztést.
Eltűnt a hézag
A pilótakabin maszkolása viszonylag időigényes. 
Maszkolás - sok kis kocka

Festés

A törzset Vallejo fehérrel alapoztam, ezután a panelvonalakat olajbarnával festettem fel - legközelebb ezt nem így fogom csinálni, a sárga nehezen fed, e miatt nem lett egyenletes a végeredmény. 

Festett fődarabok

A festéshez Humbrol kiképző sárga akrilt használtam alaposan felhígítva, 15-18 psi nyomással, több rétegben. 
A motor és még néhány apróság
A kilenchengeres csillagmotor fekete színt kapott, a nyomórudakat Vallejo alumíniummal szárazecseteltem.
A vakítás ellen védő fekete festést és az orron és a taposólemezeket a szárnyon szintén maszkolni kellett. Az orr festésénél a pilótakabint letakartam, és az íves részt, ami a maszk alatt volt, utólag ecsettel festettem meg. A matricázás nagyon egyszerű, a matricák jó minőségűek, és nincs túl sok.

A kész makett

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a képek feltöltése után vettem észre egy zavaró hibát. A vakításvédőt nem szimmetrikusan festettem, ezt utólag javítottam. Ha már nekifogtam, húzott szálból csináltam antennát is. Következzenek a képek:








Ekkora


Végül egy kiadós videó, amely bemutatja a gépet:


2015. február 25., szerda

Italeri 1:72 Bae Hawk RAAF

A most következő Italeri készletet régóta tartogattam, mert a festését az eddigieknél nehezebb feladatnak éreztem. A készletből a Bae Hawk kiképzőgépet lehet megépíteni. A Hawk 100-as demonstrátor, vagy az Ausztrál Légierő (RAAF) egyik gépe közül választhatunk. A demonstrátor terepszínű kamuflázst visel, az RAAF gépei kéttónusú szürkét. 

Az Italeri festési instrukciói és a RAAF gépeinek festése nem egészen egyezik, de ezúttal mégis a festési útmutatók követtem, mert az egy kicsit egyszerűbb volt... A valóságban a gépek jóval világosabb szürke színűek, és a foltok középen vannak a szárnyakon, nem érnek végig a féklapokig.
Hasonlóan, a matricák színűkben és tartamukban is eltérnek a RAAF által használt jelzésektől, azért némileg emlékeztetnek az eredetire.

Ezúttal nem teszek fel képeket az építésről, csak néhány szóban összefoglalom a problémás részeket. 
  • A törzs és a szárnyak illesztése, és a beömlők illesztése elég sok tömítést és csiszolást igényelt. 
  • A a pilótákat belülről elválasztó üveg és a kabintetőben található robbanózsinór festése elég nehézkes, nem is sikerült valami szépen. 
  • A belépőélen található örvénygenerátorokból az Italeri négyet jelöl, de a RAAF gépeken csak egy ilyen van (van még egy egészen kicsi is, ami nincs a készletben).
  • Az irányfényeket a szerelési útmutató fordítva jelöli, de az dobozon található illusztráción látszik a helyes elhelyezkedés és festés.
 Egy nagy tanulság, hogy a pillanatragasztóval a műanyagot kell ragasztani, nem a festéket. Ha valaki olyan hülye lusta, hogy a festett alkatrészeket ragasztja össze és nem vakarja le a festéket, az ne csodálkozzon, hogy a ragasztás a festékkel együtt válik le az első adandó alkalommal. 

Szóval ez is tanulságos építés volt, de összességében szórakoztató, a készlet jelentősebb hibáit kis munkával korrigálni lehet. Következzenek tehát a képek.








Végül egy rövid videó az ausztrál sólymokról: