2015. január 28., szerda

Zvezda T-34/76 1:72

A Zvezda összepattintós készletéből készült makettet szeretném bemutatni néhány képben.  A makett néhány egyszerűen összeállítható, de részletesen kidolgozott alkatrészből áll. Bár ragasztás nélkül is elkészíthető, érdemes egy csepp ragasztóval megerősíteni az alkatrészeket, hogy ne mozogjanak. Mivel a készlet összepattintós, az egyébként szokásos szárazpróbákat jobb kihagyni, mert az összeszorult alkatrészeket nagyon problémás maradandó károsodás nélkül szétbontani.
Az előkészítésnél a vékony vontatósodronyok kivágásánál érdemes figyelni, könnyen elpattannak (sikerült is az egyiket elszakítanom, a zsebharcosoknak tehát enélkül kell majd boldogulniuk). A lánc több részből ragasztható össze, ez is elég trükkös. A láncelemek ragasztása után pár percig, amíg meg nem köt a ragasztó, óvatosan helyére lehet igazítani a láncot.
Az elkészült modell a készlet dobozán is látható változat, a 22. Nehéz Tankbrigád egyik tankja 1943 nyarán. Az alapszín az AK Interactive 4BO zöldje.



Végezetül archív felvételek a t-34/76 gyártásáról és a harckocsikról:

ICM BTR-152K 1:72 festés és matricázás

A csapatszállító megkapta a matricáit, és csatlakozott a keletnémet hadsereg mentőszolgálatához.




A következő youtube videón egy driftelő BTR-152 látható:

2015. január 27., kedd

De Havilland Chipmunk Airfix 1:72

Ez a RAF Mókus kiképzőgép már régóta félkészen várta, hogy befejezzem, és most végre tényleg elkészült. Az építés korai fázisairól nem készítettem fotókat, csak az összeállításról. A készletet eredetileg 1970-ben adták ki először, azóta számos kiadást ért meg.

Ez a verzió az Angliai csata emlékére 2011-ben repült RAF kötelék színeit és jelzéseit tartalmazza. A készletből a kötelék két gépe közül az egyik, a WG486 vagy a WK518 építhető meg.

Építés

A makett nagyon kevés alkatrészből áll, a pilótafülke elnagyolt, két széken ülnek a pilóták. Ezt a részt kihagytam, helyette sztirolból és öntőkeretből készítettem egyszerű pótlást, ez az alábbi képeken is látható.

A készlet korához képes viszonylag problémamentes az építés, alul a szárny és a törzs illeszkedésénél volt szükség tömítésre, illetve a vízszintes vezérsíknál egy kevésre.

A törzsfeleket elől össze kellett csiszolni, sajnos ez eltüntetett néhány részletet. Most már tudom, érdemes a csiszolás alatt a csiszolt részek környékét maszkoló szalaggal leragasztani, az megvédi őket a csiszolástól.


A képeket visszanézve sajnos akad probléma, amit a maketten nem vettem észre:

Tanulság, az összeállítás végén érdemes fényképezni, a képeket átnézni, ekkor még könnyen javíthatók az esetleges hibák.

 Festés, maszkolás

A fülkét feketére festettem, ezután átlátszó dekopázsragasztóval rögzítettem a fülketetőt, és maszkolószalaggal maszkoltam. A maszkolószalagot puha B-s ceruzával símítottam rá a kabintető vonalaira, és éles szikével vágtam körbe. Az eredmény lent látható.



Az alapszín festéséhez AK Interactive 719 (szaténfekete) festéket használtam, sajnos ez nem igazán tapadt az alaphoz, nagyon könnyen lejött, így utólag javítgatnom kellett. A fehér csíkokat utólag, Humbrol 34 fehér akrillal festettem, de ez se lett túl szép, nem sikerült szépen fújni, állandóan eltömítette az airbrusht. Sajnos nem volt másik fehérem, győzött a türelmetlenség. A lepergő fekete miatt nagyon óvatosan tudtam csak maszkolni, és a maszk se lett túl szép (bár a Tamiya maszkolószalag nem szedte le a festéket, de ha a kezem hozzáért, az néha igen). Jól fel is idegesítettem magam, és még ráadásul a fehér egy kicsit átszóródott itt-ott. Legközelebb alaposabbnak kell lennem.

A kis részleteket 00-ás ecsettel, Humbrol akrillal festettem.

Miután a festés elkészült, matt lakkal fújtam le a gépet, ez utólag nem volt túl jó ötlet, de nagyon tanulságos, tényleg bemattult az egész :). A lakk száradása után azért már könnyebben tudtam dolgozni, a festék nem jött le állandóan, a hibákat ecsettel kijavítottam. Ezután matricázás előtt Humbrol Clear fényes lakkal lakkoztam, végül felraktam a matricákat.

Matricázás

A 40 matrica felrakása kicsit hosszadalmas volt, de közben volt alkalmam a matricázás jártasságomat fejleszteni. Ecsetet, csipeszt, fültisztító pálcikát és Humbrol Decalfix-et használtam. A matricákat kb. 1,5-2 percre kevés vízbe áztattam, a leendő helyüket pedig Decalfix-szel beecseteltem. Amikor a matrica már mozgott a papíron, a csipesszel kivettem papírral együtt, az alját leitattam, és az ecsettel átsimogattam a helyére, azután még megigazgattam. Ha néha javítani kellett, egy csepp Decalfix-szel nedvesítettem a matricát, ezután még lehetett óvatosan mozgatni az ecsettel, esetleg fogpiszkálóval. A felesleges nedvességet a fültisztítóval itattam fel a matricák mellől. Ahol kellett, a foltosodás megelőzésére még utólag nedvesítettem Decalfix-szel. Ahol lehetett, a matricákat a mellettük lévő számmal együtt vágtam ki, nehogy fejjel lefelé rakjam fel a feliratokat. Száradás után a matricázott gépet még egy réteg fényes lakkal fújtam le, ami védi a modellt és egységesebbé teszi a felületét.






Tanulságos építés volt, néhány könnyen elkerülhető hibát követtem el, de az eredménnyel azért nagyjából elégedett vagyok.



Végezetül egy kis ízelítő a valódi chipmunkokból a youtube segítségével: