Építési napló és jegyzetek az általam épített makettekhez. Egy amatőr makettező blogja a makettépítésről. Készletek, módszerek, hibák és tapasztalatok, problémák és megoldások.
2015. február 6., péntek
Akrill washok használata - Todd Michalak
Todd Michalak modellező a yotube-on osztotta meg a Vallejo akril washok használatának módszerét. Ha valaki akrillal szeretné bemosni a makettjét, érdemes megnézni a rövid felvételt.
Zvezda 105mm 18/40 LeFH 1/72 - festés
Két kép a 10.5 cm-es ágyúról festés után. A hozzá adott katonák egyelőre az alkatrészes dobozban táboroznak.
2015. február 5., csütörtök
Makettfényképezés
A következőkben két hasznos (angol nyelvű) anyagot szeretnék megosztani a modellek fényképezésével kapcsolatban. Már néhány egyszerű dolog figyelembe vételével is sokkal szebben mutathatjuk be a modelljeinket.
- A Finescale cikke összefoglalja az alapokat, letölthető PDF formátumban a következő hivatkozáson.
- A Scale Model Guide cikksorozata több részletben tárgyalja a fényképezéssel kapcsolatos tudnivalókat.
2015. február 4., szerda
2015. február 3., kedd
A tanuló makettező kiáltványa
Következzen egy részlet az IPMS Stockholm magazinból:
„Az ismétlés a tökéletességhez vezető országút, legalábbis én így érzem. Sok modellező kicsit lagymatag az új technikák kipróbálását és az építési folyamat bátor és forradalmi módszereit tekintve. Az alábbiakban leírom, mi adhat sikerélményt a munkádhoz.
A tanuló makettező kiáltványa
- Építs gyakran és sokat. Minden évben építs sok (mondjuk 10) modellt, hogy szabadon kísérletezhess és elkerüld a félelmet, hogy tönkreteszed az egyetlen modellt, amit száraz modellező műszakok után sikerül elkészítened.
- A legjobb készletekből válogass. Legyen a makett bemutatásra érdemes. Egy 1/72-es Airfix makett a hatvanas évekből valószínűleg a legforradalmibb hozzáállással sem lesz nagyon más.
- Kerüld a drága modelleket. Próbálj ne túl sokat költeni egy modellre, és ha lehet, legyen egy tartalék a szekrényben vész esetére. Jobb, ha van pénz több készletre, melyekkel kísérletezhetsz, mint hogy egy vagyont költs egy, “az életben egyszer megépíthető” modellre, amit talán soha nem fejezel be.
- A dobozból építs. Ne költs drága kiegészítőkre és részletekre az alapvetően szükséges dolgokon túl. A modellt a dobozból készítsd el, és a projekt során koncentrálj egy, legfeljebb két új technikára.
- Ne félj. Ha kíváncsi vagy valami újra, próbáld ki. Számíts a legrosszabbra, akkor nincs mitől tartanod.
- Térj vissza a kedvenceidhez. Azok a modellek, melyeket már többször megépítettél, ismered a hibáikat és buktatóikat, megbarátkoztál velük, kiemelkedő lehetőséget jelentenek arra, hogy a módszereid továbbfejlesztésére összpontosíts. Más szóval, az alapvető építés nem fog kihívást jelenteni, és csukott szemmel, kezeddel a hátad mögött is képes leszel elvégezni a feladatot.”
Forrás: IPMS Stockholm Magazin, 2006 március, Rafi Ben-Sahar
2015. február 2., hétfő
Zvezda T-34/76 1:72 - a drybrush bosszúja
Fellelkesedtem, és a T-34-es is kapott a szárazecsetből. Talán kicsit túlzásba is vittem a dolgot, de tanulságnak jó lesz. Az okosok szerint fehér és fekete helyett a sárga és a barna
(meleg hatás) vagy a kék és lila színekkel keverni az alapszínt (esetleg
szürkével), ez hidegebb hatást eredményez.
Ebben az esetben a Vallejo aranysárgával kevertem a 4BO zöldet, ezen túl a lánctalpat fémszínnel ecseteltem, valamint a motor környéke is megrozsdált kissé.
Unimodel T-26 hengeres toronnyal 1:72 - festés
Összeállítottam a T-26-ost, és az alapfestést után megpróbálkoztam a szárazecseteléssel is. A hatás leginkább a tornyon látszik, a szegecsek kiemelése egész jól látható. A lánctalp rozsdás bemosást kapott, és a kipufogódob is kicsit változatosabb lett (legalábbis szándékom szerint).
Festési sémák és ismertető a tank enciklopédia oldalon
Unimodel T-26 hengeres toronnyal 1:72
A T-26 a harmincas évek és a második világháború elejének jellegzetes könnyű harckocsija, melyet a Leningrádi OKMO tervezett a 6 tonnás Vickers alapjaiból kiindulva. A kor több háborújában is részt vett, összesen több, mint tízezer darab készült belőle. Finnország egészen 1961-ig üzemben tartotta.
A következő modellt eredetileg a SKIF adta ki, tőlük került az ukrán Unimodel kiadóhoz a makett.
A modell szép kivitelű, nagyon részletes, és a méretarányhoz képest rengeteg, meglehetősen apró alkatrészből áll. A futógörgőket tartó részegység például 15 alkatrészből áll össze. Az előkészítésnél figyelni kell, a nagyon puha műanyagból készült apró alkatrészek könnyen eldeformálódnak, hobbikéssel finoman karcolva érdemes kiemelni ezeket az alkatrészeket. A modellhez vinyl lánctalpakat adnak.
Az alábbi képen az összeállított alsó rész és az összeszerelt futógörgők láthatók. Érdemes arra figyelni, hogy a rugózott részek egymással szembe néznek összeszerelés után.
A test összeállítása. A torony alatti lapon lévő két félgömböt a szerelési rajz nem jelöli.
A maketthez tartozik néhány fotómaratott alkatrész is: az első, meghajtó lánckerék, a torony borítása és néhány további apró alkatrész. Az összeállításhoz legalább az első lánckerékre szükség van. Lent a próbaként összeállított lánctalp látható.
A torony borításán látható a szegecselés és a kémlelőnyílások.
Az alábbi képen látható rögzítőszemek hajlítási helyeit előre jelölte a gyártó. A jelölési oldallal (kis bemarás) ellentétes irányba kell a hajlítást elvégezni. Sajnos sikerült egy alkatrészt a hajlítás közben eltörnöm, ezt (és a szimmetrikus párját) ezért lehagytam.
A makett az AK Interactive szürke alapozóját kapta. Száradás után Vallejo Olivabarna és AK Interactive Orosz cser keverékéből álló színt kapott a modell. Az alsó részeket, ahol nem kap fényt a jármű, illetve a görgők belső felét sötétebbre festettem.
A futógörgők és a vezetőgörgők gumiborítását az AK Interactive kerékszürke színét kapták.
A kipufogódob rozsdabarna színt kapott.
A lánctalpak szerelése és a modell összeállítása még hátravan.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)